Google SketchUp 8 - oppitunti nro. 2

on sunnuntai 20. helmikuuta 2011
Perjantaina opettelimme maastomallinnuksen alkeita. Mallinnuksessa tehtiin omakotitalon tontille muutaman altaan sadepuutarha. Katjan näyttäessä valmista mallia oli hienoa huomata että mallinukseen voi lisätä paikallaan pysyviä tekstejä, ns. Call Outteja, joilla voi kertoa mitä kuvassa on.

Ohjelman hidastelusta huolimatta tuntui, että SketchUp osoittautui taas nopeaksi ja helpoksi ohjelmaksi maaston muotojen esittämiseen. Itselleni tulimieleen noiden kuoppien teosta Sims-peli, jossa voi tehdä samalla tavalla lampia hahmonsa omistamalle tontille venyttämällä maata alaspäin. Simppeliä siis. Huoh, keksimpä välillä jotain kritisoitavaa... No, jälleen kerran olisi ollut omalta kannalta parasta, jos olisi pystynyt tekeen opettajan mukana perässä seuraten kyseistä mallinnusta. Täytyis varata kalenterista sellainen "sketsipäivä" kun kävis Katjan tekemät hyvät ohjeet läpi samalla leikkien ohjelmalla, jotta sen käyttämiseen tulisi paljon enemmän varmuutta. Hiihtolomalla maybe.

Mitenköhän muuten näissä maastomalleissa laajempien alueiden mallinnus, esimerkiksi viiden hehtaarin tai suurempi alueita, joissa on nyppylää ja kumpua. Kuinka hyvin sketch tai oma VAIOn kone jaksaa pyörittää suuria alueita? Jos jollakulla on kokemusta niin kommentoikaa. Ainakin vektorissa tuntuu, että mitä suurempaa tekee, sitä hitaammaksi kone alkaa käymään ja sitä kiihtyneemmäksi itse suunnittelija.

1 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Heips, Sama juttu, minäkin muistelin sims-peliä ja sitä lapiotyökalua ;-)

Lähetä kommentti