Kuvasadetta

on perjantai 28. tammikuuta 2011
Muutaman pitkän tekstin jälkeen on kiva laittaa vähän kuvallista materiaalia tekstin sijaan. Mielenkiinnosta käväisin kotikuntani Kangasalan nettisivuilla etsimässä juttua hulevesistä ja sellainen löytyikin: Keskustan osayleiskaavan hulevesiselvitys. Sivu on pdf-muodossa.

Nostan nyt kuitenkin muutaman mielenkiintoisen ideakuvan selvityksestä esille, mitkä itselläni jäivät erityisesti mieleen. Kuvat ovat todennäköisesti otettu ulkomailta. Tästä vaan ottamaan ideaa omiin suunnitelmiin ;)

Mielestäni loistava idea parkkipaikoille ja muuallekin. Kaadot tietysti täytyy olla oikeaan suuntaan, jotta tämä toimii. En ainakaan itse ole nähnyt Suomessa vielä tämäntapaista ratkaisua.


 Mielenkiintoinen ratkaisu tämäkin. Toimii varmaankin eniten isoilla puistoalueilla. Tuolle kantikkaalle vedenjakajalle voisi kyllä kehitellä hieman luonnonläheisemmän ratkaisun.


 Olisi hienoa nähdä tämän esimerkin pituussuuntainen poikkileikkaus. Mitä toisella puolella on vastassa? Miten kaadot menevät? Onko ruskea aita ja pergolarakenne liian lähellä kaivantoa, kun vedet ovat korkeimmillaan?


Autotien ja kevyenliikenteen väylän välissä oleva ratkaisu uskoisin. Toimisiko tämä Suomessa, etenkään näin runsaslumisina talvina? Näyttää todella leveältä ja mitä oman kuntani katuväylien leveyttä olen trakkaillut niin eipä sinne näin leveää saisi tekemälläkään. Tai sitten luovutaan autoista ja tehdään autoton keskusta. Nojoo, ehkä liian radikaali ajatus. Mutta sovellettuna tämä voisi ehkä toimia ja hieman kavennettuna. Tie näyttää olevan rinteessä, joten vedenjakajaa tarvitaan viivyttämään ja hidastamaan veden virtausta.

1 kommenttia:

Elina Uusnäkki kirjoitti...

Hyviä kuvia ja hienoja ratkaisuja. Noiden rakentamisessa täytyy vaan olla todella tarkka, että vedet tosiaan menee oikeaan paikkaan eikä lammikoidu muualle.
Olisi hienoa nähdä Suomessakin jotain tuollaista. Nyt kun opiskellaan hulevesi-ammattilaisiksi niin muutaman vuoden päästä tuollaisia ratkaisuja kyllä ilmestyykin :)

Lähetä kommentti